top of page

פעילויות ותכנים

יום בגן -שעות ואופי הפעילויות לאורך היום

סדר היום בגן ייבנה בהדרגה עם הילדים- עם כל ילד מהמקום והתזמון ממנו הוא מגיע (אין צורך "להתאים" את הריתמוס שלו לגן). ייבנה שלד של יום שיבסס אפשרות למתן מענה לצרכים דיפרנציאלים של ילדים בהזמנות השונות המוצעות בו-זמנית בחלקי היום השונים, בחללים השונים הפתוחים בפני הילדים, בעבודה בקבוצות קטנות, בהיענות לצרכים דיפרנציאליים מבחינת מזון, מנוחה ועוד.

המענה הדיפרנציאלי יהיה חלק מובנה ורציף מ"סדר היום" בכיתת התינוקות וככל שנעלה \נצמח לכוון חתך הגילאים הבוגרים יותר, נמצא כי הצרכים הבסיסיים של הילדים- גישור בין הבית לגן בבוקר, ארוחת בוקר, ארוחת צהריים, מנוחה, ארוחת ארבע וגישור בין הגן לבית- יהוו את שלד הגן כשבין ה"תחנות" הללו אנו רוקמים בישיבות הצוות מידי שבוע את ההזמנות שנציע לילדים.

לילדים תהיה אפשרות לבחור בין הזמנות שונות, בחללים שונים לאורך רוב שעות הפעילות והם יוכלו לבוא במגע עם כל ילדי הבית; ככלל יהיו חללים, מועדים ביום בשבוע, בתזמון (חגים ומועדים) ובהזמנות בו יהיה חיכוך, ביקור ומפגש בין כיתתי מתוכנן, חוויה\חוויות משותפות לחלק\לכל ילדי הגן ועוד, תוך התאמה לכל קבוצות הגיל.

גן שורשים פועל בימים א-ה בין השעות 7:30-16:45. יום אחד קבוע בשבוע הגן מסתיים בשעה 16:00 לצרכי פעילות פדגוגית (עדכון על יום קבוע זה, יימסר קרוב לפתיחת שנת הלימודים). ביום ו' פועל הגן בין השעות 7:30-12:30 (שעת האיסוף תהיה עד עשר דקות לפני סגירת הגן).

אנשי הצוות
ארגז החול6.jpg

סדר יום כללי:

7:30 פתיחת היום בגן

במטרה לשפר את איכויות העבודה, לארגן ולסדר את כיתות הגן טרם הגעת הילדים, לכל כיתה מגיע איש צוות אחד בשעה 7:15 בכדי לפתוח את הגן. אנו מבקשים שלא להביא את הילדים לפני השעה 7:30 שכן הצוות לא פנוי לקליטת הילדים.

היום נפתח בהזמנות שונות בכל קבוצה, ובהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי של הילדים. ההזמנות נועדו ליצור אווירת בוקר נעימה, עם תחושה של קבלת פנים לכל ילדי והורי הגן. ההזמנות כוללות שולחנות דידקטיים, משחקי קופסא, פינות ציור, משחקי מוטוריקה עדינה,  עבודה עם חומרים ועוד. מוקדי הפעילות נפתחים בהדרגה בבוקר ומלווים על ידי אנשי הצוות.

8:45 סיום קליטת הילדים

במהלך שעות הבוקר, אנו מתמקדים בתהליך של קליטת הילדים והמעבר בין הבית לגן. אנו מבקשים מכם, ההורים להביא את הילדים לגן עד השעה 8:45 על מנת שנוכל ללוות את הילדים בתהליך הפרידה, וכן שיזכו במרב תשומת הלב של אנשי הצוות ובפעילות בין המוקדים השונים המוצעים במרחבי הכיתה. חשוב להבין כי לאחר שעה זו, אין אפשרות לאנשי הצוות ללוות את הילדים בפרידה מהוריהם שכן היום מתחיל, ואתו מפגש בוקר, ארוחת בוקר ופעילויות שונות. אנו מבקשים להיות רגישים לשעות בוקר אלו ולצורך של הילדים בפרידה נאותה וקבלה ראויה בבקרים. אנו מבקשים לפתח הרגל של כניסה לגן וגישור בין הבית לגן המשלב את הילד לחלקים הפעלתניים, האקטיביים והמעצימים שלו עצמו ושל הגן ורואים בתחנות הגישור בין הבית לגן מקום חשוב של מפגש בין שלושת השותפים- הילד, אנשי הצוות וההורים-על כל המשתמע מכך מבחינת הדינמיקה, שדה המחקר ושיתוף הפעולה.

לאור כל האמור, הורים מתבקשים לכבד את ריתמוס הגן אשר נועד לספק פניות של הילדים והצוות למשימות היום. הגעה עד השעה 8:45 תאפשר לילדים ליהנות מכל תחומי החיים המוגשים להם, כהצעה להתנעת היום. פרט למקרים מיוחדים ומתוקשרים בין הבית לגן (רופא, טיפת חלב, אירועים מיוחדים), אין אפשרות להגיע לגן מאוחר יותר ולצפות למצוא את הצוות ממתין לילד המאחר עם ארוחה וללוות את הילד בפרידה. הורה שמביא את ילדו לאחר השעה 9:00,ידאג לספק לו את ארוחת הבוקר מחוץ לגן ולתווך לו את הכניסה לגן. במקרה של הגעה מאוחרת יש להורה אחריות גדולה יותר בתיווך הנעשה בגן עבור ילדו.

אנו מבקשים ליידע את אנשי הצוות עד השעה 9:00 במידה והילד לא מגיע לגן באותו היום.

8:30-10:00 ארוחת בוקר ומפגש

בין שעות אלו, תלוי בקבוצת הגיל, ניגשים הילדים לאכול ארוחת בוקר. ארוחת הבוקר המוצעת לילדים מוגשת בחדרי האוכל שבמרחב הציבורי, והילדים ניגשים לאכול, בליווי הצוות ולאחר שטיפת ידיים, בזמנים המוגדרים לכל קבוצה. ארוחת הבוקר, היא מפגש של ילדים! המפגש מלווה באנשי הצוות בלבד, וגם למפגש זה מטרות ולמידה משלו. מלווים מתבקשים לכבד את המסגרת ואת מהלך הפעילות של ארוחת הבוקר ולהימנע מלהתיישב במקומם של הילדים.

בתום ארוחת הבוקר, בחלק מקבוצות הגן מתרחש בשעה זו מפגש מליאה קצר וקבוע. זהו מפגש המאפשר לעלות בפני הילדים את חדשות היום: מי נמצא היום בצוות, מי לא הגיע מבין הילדים ולמה, האם בן צוות או ילד רוצה לספר משהו למליאה, מה צפוי לנו היום, אלו פינות\צוותים, הגעה של איש/אשת שפה ועוד.

אצל קבוצות הצעירים מתאפשרת שנת בוקר, בהתאם לצרכי הילדים.

חומרים16.jpg

10:00-12:00 זמן פעילות ועשייה

בחלון זמן זה, מתקיימת עיקר העשייה החינוכית בגן והיא נשענת על זמני העוררות של הילדים המצפים לפעילות משמעותית בשעות אלו: מפגש עם אנשי השפות,  פעילויות בחצר, בגינה, סדנאות, טיולים, משחק דרמטי וסוציו דרמטי. פעילות היצירה מתרחשת בכיתות הגן או בחצר וכוללת התנסות בחומרים מגוונים: גואש, דבק, פלסטלינה, בצק, חומר, צבעי ידיים, צבעי מים. כל יום מוצעת פעילות מסוימת, אחת לפחות, להתנסות בחומר. אצל הילדים הבוגרים יכולה לפעול למשל, פינת צביעה מלווה ופינת בצק/פלסטלינה/ חומר, לעבודה עצמאית. העבודה בסדנאות נעשית בקבוצות קטנות, כך מתאפשר לכל ילד הזמן, המרחב והיכולת לחקור את החומר, ולאיש הצוות ללמוד ולהכיר בצורה פרטנית כל ילד וילד.

כמו כן, אנו בונים שגרת טיולים במהלך השבוע עבור קבוצות הגיל 1.5-3.5 לטיולים יוצאים בקבוצות קטנות של 5-8 ילדים בליווי שני אנשי צוות.

לרוב, מסלול הטיול הוא קצר (יציאה לחורשה שנמצאות מאחורי הגן) אבל מזמנת למידה חוויתית ומעצימה:

סביבת הטבע מזמנת לנו חוויות ומפגשים, אין ספור פעילות בתחומי ההתפתחות השונים. היא שופעת בסוגי עצים, צמחים, פרחים, שלוליות, חתולים, בתים בהריסה ובתהליכי בניה, גינה ציבורית עם מתקני משחק ועוד.

ליציאה לטיול יש נוהל לפיו אנו פועלים, הנוהל מכתיב את מספר הילדים ביחס לאנשי צוות המלווים שיוצאים לטיול, הוא מבהיר באיזה מזג אוויר מתאפשרת היציאה וכמובן כולל נהלי בטיחות ליציאה בטוחה וחזרה בשלום.

10:00-12:00 זמן פעילות ועשייה

בחלון זמן זה, מתקיימת עיקר העשייה החינוכית בגן והיא נשענת על זמני העוררות של הילדים המצפים לפעילות משמעותית בשעות אלו: מפגש עם אנשי השפות,  פעילויות בחצר, בגינה, סדנאות, טיולים, משחק דרמטי וסוציו דרמטי. פעילות היצירה מתרחשת בכיתות הגן או בחצר וכוללת התנסות בחומרים מגוונים: גואש, דבק, פלסטלינה, בצק, חומר, צבעי ידיים, צבעי מים. כל יום מוצעת פעילות מסוימת, אחת לפחות, להתנסות בחומר. אצל הילדים הבוגרים יכולה לפעול למשל, פינת צביעה מלווה ופינת בצק/פלסטלינה/ חומר, לעבודה עצמאית. העבודה בסדנאות נעשית בקבוצות קטנות, כך מתאפשר לכל ילד הזמן, המרחב והיכולת לחקור את החומר, ולאיש הצוות ללמוד ולהכיר בצורה פרטנית כל ילד וילד.

כמו כן, אנו בונים שגרת טיולים במהלך השבוע עבור קבוצות הגיל 1.5-3.5 לטיולים יוצאים בקבוצות קטנות של 5-8 ילדים בליווי שני אנשי צוות.

לרוב, מסלול הטיול הוא קצר (יציאה לחורשה שנמצאות מאחורי הגן) אבל מזמנת למידה חוויתית ומעצימה:

סביבת הטבע מזמנת לנו חוויות ומפגשים, אין ספור פעילות בתחומי ההתפתחות השונים. היא שופעת בסוגי עצים, צמחים, פרחים, שלוליות, חתולים, בתים בהריסה ובתהליכי בניה, גינה ציבורית עם מתקני משחק ועוד.

ליציאה לטיול יש נוהל לפיו אנו פועלים, הנוהל מכתיב את מספר הילדים ביחס לאנשי צוות המלווים שיוצאים לטיול, הוא מבהיר באיזה מזג אוויר מתאפשרת היציאה וכמובן כולל נהלי בטיחות ליציאה בטוחה וחזרה בשלום.

FB_IMG_1543254882830.jpg

12:00-15:30 ארוחת צהריים וזמן מנוחה

לקראת השעה 11:45 (ייתכן ומוקדם יותר אצל הצעירים), אנו מתחילים בהתארגנות לקראת הצהריים. מפגש מסכם יום (בו מסכמים איך עבר היום, משוחחים על אירועים שקרו, מספרים סיפור קצר, דקלום), ארגון מרחבי הגן לזמן המנוחה, שטיפת ידיים והתארגנות הילדים סביב שולחנות האוכל. לאחר מכן הילדים מתיישבים לארוחת צהריים, במתכונת זהה לארוחת הבוקר. לאחר הארוחה ישנו זמן של ניקיון, החלפת בגדים והתכנסות לשינה.

הגן והילדים, לאחר כ-6 שעות של פעילות אינטנסיבית, הן מבחינה פיזית, אינטלקטואלית והן מבחינה רגשית, נכנסים לזמן מנוחה. הגן כמו לקראת כל פעילות, נכנס למערך מתוכנן ומאורגן של מנוחה. לכל ילד, יש מיטה משלו ובו הוא יכול להיות עם עצמו, לשכב ולנוח. תהליך הכניסה למנוחה מלווה במבוגרי הגן שמכסים, מלטפים מנשקים לפי רצון הילד. לפעמים המעבר מפעילות למנוחה מלווה בסיפור, במנגינה ועוד. אצל הילדים הבוגרים, לאחר 20 דקות מנוחה, עוברים הילדים שלא נרדמו ושמעוניינים בכך, לפעילות שקטה, במרחב הפנוי ממזרונים. אופציה לחזור למנוחה, נשארת פתוחה. לא מופעלת פעילות מעוררת, לא חוגים ולא מפגשים בזמן המנוחה והילדים בהחלט לומדים קודים של התנהגות ייחודית לזמן המנוחה בגן- דיבור בלחישה, משחק שקט ועוד. הפעילות השקטה של הילדים, לעתים מלווה באחד מאנשי הצוות ולעתים, עצמאית, מאחר וזמן המנוחה, הוא זמן לשיחות צוות ושיחות הורים, הפסקה של אנשי הצוות, סיכום יום והיערכות לפעילות יום המחרת.

כמו בכל שלב אחר בחיי הגן, אנו עומדים לצדם של הילדים בפיתוח עצמאות ואחראיות כלפי נושא השינה. כשילד מבטא מבחינה מילולית או מבחינה פיזית שהוא עייף, אנו מכבדים זאת ומאפשרים לו לנוח.

הקמה סביב 15:00-15:30. הילדים קמים בהדרגה, ניגשים לארוחת ארבע ולפעילות שקטה לקראת איסוף.

טבע וטיולים17.jpg

16:00-16:45 סיום היום

איסוף הילדים מתבצע עד השעה 16:35, וזאת בכדי לאפשר לאנשי הצוות לעבוד על ניקיון ותחזוקת הגן ליום שלמחרת. אנו מבקשים להקפיד להגיע עד שעה זו בכדי שתהיה לכם, ההורים את האפשרות לשהות בגן כמה דקות לפני העזיבה, לשוחח עם אנשי הצוות, להתעדכן בנעשה (בימי שישי איסוף הילדים עד השעה 12:20).

נבקש להגיע בזמן גם בסוף היום. על מנת שגם היציאה מהגן תהיה נינוחה, איכותית ותורמת. בהגעתכם בזמן, אתם מכבדים את ילדכם, את הגן, את אנשי הצוות, אשר מסיימים יום עבודה וכבר נערכים ליום למחרת. אנו בגן רואים את עצמנו, צוות והורים מחויבים ואחראים יחד, ליחסים של איכות וכבוד בכל הנוגע לריתמוס הגן.

השלד הפרוס לפניכם הוא שלד בסיסי. כל יום, מתאימים אנשי הצוות על השלד הזה, את הלך היום המתאים לקבוצה שלהם, למזג האוויר, לאפיונים העולים מתוך הקבוצה, מתוך העיתים- חגים, ימי הולדת, אירועים מיוחדים פרויקטים ועוד.

טבע וטיולים32.jpg
bottom of page